Dan före dan...

Ja, och det mesta av julstök är klart. Skönt. Har väl förvisso lite kvar att göra, typ dammsuga, torka golv osv. Det är sånt jag gör det sista jag gör för kvällen. I kväll ska vi smaka av skinkan och lite annat julgott. Det är som en liten tradition vi har. Måste ju kolla att allt smakar ok.
I kväll ska Johanna få ställa ut en skål med havregrynsgröt till tomten. Förra året hade han lämnat en påse med julklappar som tack!! I år så får hon ett ganska stort paket på morgonen, det är ju så att dagen är ju jättelång för henne. Så för att hon ska kunna sysselsätta sig under dagen så har vi köpt ett dockhus till henne. Det var massor av tillbehör och grejer till det. Sysslesatt kommer hon att vara.  Egentligen så är det märkligt hur vi vuxna lurar våra barn att tro att tomten kommer med julklappar. Jag tror ju på både tomtar och annat knytt. Men jag TROR inte på JULTOMTEN.

En liten episod som utspelade sig på julafton förra året:
Johanna kom och frågade vad vi skulle ha till middag. Jag började rabbla upp vad som skulle finnas på julbordet, när jag var klar så, tittade Johanna på mig och sa efter en stund. "Men mamma, det är ju en tokmatsdag." Och visst är det egentligen helt tokigt, att man under ett fåtal dagar frossar i mat på det sättet.
Jag har i allafall beslutat mig för att det kommer inte finnas så mycket på julbordet i år. Skinka, inlagd sill, lax, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, bröd, ost, smör och potatis. Borttaget från tidigare år, senapssill, revbensspjäll och Janssons frestelse.

På julafton ska vi hem till min mamma och äta jullunch, den kommer att bestå i risgrynsgröt och skinkmacka. Jag klarar dock inte risgrynsgröten *snyft* får kramper i magen av den. Jag får väl hitta på något annat istället.
På kvällen, eller senare på eftermiddagen kommer mamma och  hennes särbo Bengt hem till oss och firar julaftonskvällen hos oss. Jag tycker det ska bli jättetrevligt. Jag skulle förvisso vilja att de sov kvar, men det ville inte Bengt. Det skulle vara trevligt att bjuda på en sillasnaps och en whiskey efter maten, men har får väl skylla sig själv.  Men men.. det är inte så mycket att göra åt. Har ordnat en tomte som kommer till oss. Johanna tror att tomten kommer och lägger klapparna under granen. :-) Jag har sagt att vi får väl se.

Kalle och hans vänner kommer vi att titta på tillsammans med Johanna, hon har inte sett det förut. Förra året hade hon inte ro att sitta och titta på det. Men i år tänkte jag sitta med henne och då vet jag att hon sitter och tittar. Jag hoppas att även Tommy sitter med. OM inte så kan han ju förbereda julmiddagen. :-)

Vi kommer att äta julmiddagen omkring 16.30 och när vi sedan är färdiga och har dukat av så tror jag att tomten tittar in en sväng.

Med detta önskar jag er alla en riktigt God Jul.

image38
Bilden är hämtad från www.jul-i-sverige.se/jul/julkort.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0