Julafton och tomten.

Ja, så har julafton passerat. Vi hade en ganska mysig dag.

Jag hade ju ställt ut en tallrik gröt på altanen till tomten och visst hade han varit framme och ätit (Om det inte var någon katt förståss... det kan det ju ha varit. :-)) Brevid tallriken stod ett stort paket som var adresserat till Johanna. Men hon fick inte öppna det förrän efter frukost. Gissa om hon åt frukost, två mackor och två muggar oboy, sedan var den lilla tjejen nöjd. Hon började öppna och det visade sig vara ett dockhus, det visade sig att hon hade önskat sig ett sådant. Det var massor av tillbehör, 4 dockor och en massa möbler. Hon blev glad. Hon lekte ganska mycket med det och det höll henne sysselsatt under förmiddagen.

Jag hade gjort en julblomma till mamma och Bengt samt en julstrut med lite hemmagjord chokladkola. Både och var väldigt uppskattat. Jag blir glad när andra blir glada. :-) Så lite ger så mycket tillbaka.

Vi skulle till min mor på jullunch och vi åkte väl så vi var där vid 11.45. Alla åt risgrynskgröt utom jag, jag kokade mig lite havregrynsgröt eftersom jag fick så ont i magen efter att ha ätit risgrynsgröt helgen innan. En skinkmacka med senap och äppelmos åt jag också. Det var jättegott!
Vi åkte hem vid 13.00 så vi skulle hinna förbereda innan mor och Bengt kom till oss. Dessutom så skulle Johanna sova en stund. Väl hemma så gick jag och Johanna upp och la oss, jag läste ett kapitel i "Pippi i Söderhavet" därefter skulle vi sova, Johanna hade svårt att komma till ro, men 14.15 då sov hon så gott. Jag gick ner och började skära upp det som skulle skäras upp.
När klockan var 14.55 gick Tommy upp och väckte Johanna, vi skulle ju se Kalle. Jag hade gjort ordning lite saft och kakor till Johanna, så hon skulle ha lite gott till TV.n. Tommy tog en Whiskey och jag en Konjak. Jag hade det mesta färdigt 15.30 satte jag på potatisen så att den skulle vara klar tills mamma och Bengt kom klockan 16.00.

När klockan var lite efter 17.00 så kom den efterlängtade tomten, det var en av våra grannar som ställde upp och tomtade. Han gjorde det så jättebra. Johanna blev lite rädd först, men det släppte efter en stund. När tomten delat ut klapparna så gick Johanna och hämtade ett paket till tomten, han blev jätteglad och sa att det var första gången som någon gav honom en julklapp. :-) Det hela var med andra ord väldigt Lyckat! Tack TomteJohan!

image39
Johannas dockskåp.

image41

Julgruppen till Mamma och Bengt.

image42
Godisstruten.

image43
Struten med godis.

image44

Sist men inte minst, Mammas och Pappas Jultjej. Visst är hon söt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0