Julafton

Har passerat och jag har inte haft tid och blogga.... så här kommer en liten update.
Julaftons morgon, efter en natt med mycket dålig sömn då vi alla fyra sov i samma säng. Spirit vaknade ju lagom till vi skulle gå och lägga oss, hon hade ingen tanke på att somna om. Senare på natten kom Johanna in och där låg vi då alla fyra. Johanna sparkade både på mig och på Tommy.
Spirit somnade om efter mycket om och men, vaknade igen vid 04,00 och ville ha lite mat.
Johanna kom ner vid 05,30 och tyckte att hon ville ha frukost, frukosten skulle  dessutom bestå av varm o'boy toppad med vispad grädde. Något Johanna får just på julafton, enda gången på året!!!! Men någon macka eller något annat att äta till det ville hon inte ha.
Jag skickade upp Johanna för att väcka Tommy, men han var tydligen alldeles för trött för att orka komma ner och äta frukost med oss. Han kom ner när vi hade avslutat frukosten. Hade ju varit trevligt om vi kunde haft en familjefrukost... men men.
Johanna gick och kollade om Tomten ätit sin gröt och det hade han inte gjort, vilken otacksam sak!!! ;-), men han hade i allafall varit förbi och lämnat en morgonjulklapp till Johanna. Ett Dora spel. Det skulle hålla Johanna sysselsatt på julaftonsförmiddagen och även eftermiddagen.
Senare gick jag och Johanna ner till Plantan för att köpa en julblomma till mamma, Johanna ville dessutom ge sin mormor en ljuslyckta  i form av en princesskrona och visst det kunde hon väl få göra. Årets julblomma till mamma blev en amaryllis. Mamma älskar just amaryllis, så det var ju passande.
När klockan var 11,40 så packade vi in oss i bilen för att åka på den traditionella jullunchen hemma hos mor. Vi äter alltid risgrynsgröt till lunch på julafton. Efter lunchen, gav jag Spirit lite mat och sedan slocknade både jag och Spirit i soffan hemma hos mamma. 13,30 började vi packa i hop oss för hemfärd, Johanna hade ingen lust att åka hem, jag sa att hon skulle kunna stanna och åka med mormor och morfar sedan, eftersom julmiddagen och tomtebesök med julklapps utdelning sker hemma hos oss. Men det hade hon ingen lust med, så hon följde med oss hem. När vi kom hem började jag förbereda lite genom att skala potatis och så. Mamma och Bengt skulle komma vid 16,30. Klockan 15 var det dags för Kalle och hans vänner. Johanna var jättetrött och låg och vilade sitt söta lilla huvud på bordet, precis som en liten hund.
När klockan var 15,45 ville Johanna inte titta mer. Så vi slog av TV:n och gick ner. Johanna satte sig och spelade Dora och Jag började plocka fram julmaten. Mor och Bengt kom strax före 16,30. Maten var klar och vi slog oss ner för att inmundiga året julmiddag. Johanna som hade minst en hel myrstack innanför strumbyxorna hade svårt att sitta still. Hon åt lite och sedan började hon titta efter tomten. Tomten eller rättare sagt Tomtemor kom på besök vid 17,30... åhh... vilken lång dag det hade varit för Johanna. Spirit, brydde sig inte, hon hade dragit ner rullgardinen och sov så gott. Johanna var jätteduktig på att hjälpa till med att öppna sina och Spirits julklappar. Hon hjälpte även oss andra!!!
Innan Tomtemor gick så lämnade Johanna över en julklapp till henne också. I år fick Tomtemor och hennes familj en liten fruktkorg och en liten noblesse choklad.  Hon tackade så väldans mycket och ilade vidare, för det var ju många säckar kvar att dela ut.
Mor och Bengt var kvar till ungefär 19,30 då det tyckte att det var dags att åka hem till mor igen.
Johanna ville titta på en film och jag sa att det var ok, om hon gjorde sig nattaklar innan, så hon var helt färdig för sängen, jag visste nämligen att hon skulle somna framför TV:n. Under tiden Tommy hjälpte Johanna så slocknade jag i en av fåtöljerna. Tommy hade tydligen också slumrat till en stund på soffan. Han gick upp och hjälpte Johanna i säng, som mycket riktigt hade somnat framför TV:n och sedan väckte han mig. Vi avrundade kvällen med lite vin och satt och pratade lite. Gud så jag njöt av lugnet.

Kram på er alla och ha en riktigt god fortsättning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0