Idag ska Johanna få baka muffins.

Det har jag lovat henne. Hon är hemma från dagis idag och jag tror att hon tycker det är ganska så skönt. Hon sov till 7,30 vilket är förvånansvärt länge för henne. Hon kom nertassandes och kröp upp i min famn här på morgonen. Jag tycker det är mysigt när hon kommer så. Det är kanske inte så länge till som hon gör det. därför tänkte jag att jag ska njuta av det så länge som hon kommer. Efter frukost började hon att tjata om att vi skulle baka muffins, men jag sa att vi först måste göra oss iordning för dagen, vi kan ju inte baka muffins i bara pyjamasen, eller kan man det.. det är ju förvisso inte pyjamasen man baka med!!! :-)
Johanna tycker att det är roligt att baka och jag tycker att hon är duktig. Hon har alltid fått vara med i köket och hon får ofta hjälpa till med att skala lök, skära gurka och sallad, självklart får hon inte ha den vassaste kniven i huset då, men en kniv som funkar. Tomat däremot vill hon inte skära eftersom fruktsaften svider i sår om man har såna på händerna.. och det har Johanna titt som oftast.

Det här receptet hittade jag på 
http://favoritrecept.blogspot.com/2007/07/amerikanska-chokladmuffins.html


INGREDIENSER: 12 - 15 stora muffins
4 dl vetemjöl special
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 dl socker
1 dl kakao
100 g mörk choklad
1 dl grovhackade valnötter 
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl neutral olja

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser väl i en stor skål.
3. Vispa samman ägg, mjölk och olja i en annan skål.
4. Tillsätt äggvispet i mjölblandningen.
5. Rör väl till en slät smet, inte för länge - då blir smeten seg.
6. Fördela smeten i stora muffinsformar eller i smord muffinsplåt upp till 3/4 av formarna.
7. Grädda mitt i ugnen, 20-25 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0