Igår hade vi ett par goda vänner på besök

I går den 16/2 firade vi vår 6 åriga förlovningsdag. Vi har ett par goda vänner som alltid har varit med, så det är lite av tradition att vi bjuder på middag. Det var jättetrevlig, bortsett från att jag var jättetrött. Hade tillbringat större delen av dagen i sängen, sovandes.
Som välkomstdrink blev det ett mosserande vin med jordgubbsbitar i.

Till förätt bjöd vi på kräftor, jag åt dock inga eftersom dessa kan tendera att fastna i den lilla magen.

Som varmrätt bjöd vi på en viktväktarpaj, som jag tidigare gjorde väldigt ofta, men nu var det ett tag sedan som jag hade den.

Receptet..

Pajskal

Ca 2 dl vetemjöl
6 tsk lättmargarin
1½ dl kesella.
Blanda ihop ingredienserna och ställ att vila svalt i minst 30 minuter

Sätt ugnen på 200 grader.

Fyllning.

150 gram rökt skinka
50 gram purjolök
100 gram ost.

Äggstanning

2 ägg
1½ dl kesella
½ dl mjölk.

Gör så här.

Börja med att förgrädda pajskalet i ca 10-15 minuter. Låt svalna.
Fyll sedan riven ost i botten, skinka och purjolök. Häll försiktigt ner äggstanningen.
Grädda i 30-40 minuter.

Till detta serveras gärna en god sallad.

Tips.

Använder man en teflonform så behöver denna inte smörjas med extra fett, dessutom så kan man sänka ugnen till 175 grader.

Det är inte ofta vi träffas, men när vi gör det så har vi oftast väldigt trevligt. Troligen just bara för att vi inte träffas varje helg eller ett par gånger i månaden. Jo, Tommy träffar dem nog oftare än vad jag gör eftersom de är arbetskamrater. Ibland är det ju då svårt att undvika varandra.


Johanna hostade jättemycket under natten och det störde ju nattsömnen för oss alla. Men inte kan hon hjälpa det. Fram på kvällningen visade det sig att hon hade feber. Jag gick och la mig ganska tidigt, just för att jag var så trött. Jag tog Johanna med mig och försökte få henne att somna också. Stackarn bara hostade och hostade. När klockan var 01.15 så gick jag och Johanna ner och fixade varsin kopp te och tog varsin leverpastejsmacka. Johanna fick honung i sitt tea. Efter det så ville hon lyssna på en saga, jag hade sannerligen ingen lust att läsa för henne! Konstigt va? Hon kom själv på idén att hon kunde lyssna på en saga. Tro det eller ej, men min lilla snutta somnade till Madam Min och den stora häxfesten. :-) och då var nog klockan någonstans 01,45-02,00. Hon sov fram till 7,30 då hon vaknade av att hon hostade. Jag tog en temp på henne och visst hade hon feber fortfarande. Hon som var bjuden på kalas och allt idag.. det var ju bara att glömma. Johanna har sovit till och från under dagen, och sa till redan vid 19,00 att hon ville gå och lägga sig. Och inte kan man väl hindra sina barn från det? Jag hoppas att hon mår bättre i morgon.


Nu önskar jag alla en riktigt god natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0