Midsommarafton

Vi hade tur med vädret i allafall, enstaka skurar och inget som någon for illa av. Vi hade bjudit hem lite kompisar, dessa började anlända vid 12,20. 12,30 körde jag iväg och hämtade upp min bästa väninna, eftersom hon är relativt nyopererad så får hon inte köra bil.
När vi kom hem, så började vi duka fram till lunch. Denna bestod av matjessill, inlagd sill, sherrysill och örtsill, färskpotatis, gravad lax, köttbullar, prinskorv och rostbiff, gräddfil och gräslök var ju självklart också med. Rostbiffen var inköpt till mig ifall jag inte skulle klara av sill och lax. Detta gick dock över förväntan. Tog det väldigt försiktigt med sillen och laxen eftersom jag tidigare har dumpat på det.
Det skulle ha kommit en lekompis till Johanna, men i sista minuten så hade den flickan ändrat sig och ville vara hos sin mamma istället. Så Johanna var ensamt barn, tyckte lite synd om henne, eftersom hon sett fram emot att ha en lekamrat här på midsommar. Det slutade med att vi lekte lite lekar, bland annat björnen sover. Johanna tyckte det var jätteskoj att jaga oss vuxna.



Johanna är björnen som sover.


Björnen har vaknat och jagar sitt byte. :-) Hon har tagit sikte på mamma!!

Trots allt kände jag mig ganska associal, eftersom jag var tvungen att gå och lägga mig för att vila flertalet gånger under dagen, blir ju helt färdig för ingenting.
På kvällen grillade vi fläskfilé, majskolvar, champinjoner och till det hade vi ugnsstekt färskpotatis och sallad. Vi satt inne och avnöjt detta. Till efterrätt var det ju självskrivna jordgubbar och lättvispad grädde. Johanna ville ha chokladsås till och det tyckte jag var helt ok, det är trots allt bara midsommar en gång om året.
Alla utom jag och Johanna drack vin och öl till maten, Johanna och jag drack lingondricka till lunchen, till middagen fick Johanna en hallon och blåbärsmer och jag drack alkoholfri päroncider. Men usch så mycket kolsyra det var i den. Jag var tvungen att skaka ur den för att det skulle vara gott.

Johanna somnade i min famn när klockan var 21,30 och hur hon än försökte hålla sig vaken så lyckades hon inte! :-)

Framåt 22,30 körde jag hem min väninna, eftersom jag kände att jag började bli så pass trött att det började nästan bli dags att gå och koja för natten. Kom hem något senare än vad jag tänkt eftersom jag och väninnan satt och snackade en stund i bilen. Vi brukar ha ganska mycket att dryfta oavsett klockslag på dygnet.

En annan händelse under midsommaraftons firandet var att Jag och Tommy firade 5-årig bröllopsdag och för Johannas del så var det 5 år sedan hon hälsades välkommen till världen med följande ord.

"Nu vill vi passa på att hälsa Paula Linneá Johanna välkommen till den här världen. Hon såg förlossningens ljus klockan 05,10 den 2 januari. Hon vägde då 2810 gram och var 46 cm lång. Må hennes färd genom livet kantas av mycket skratt och glädje, men också av sorg och besvikelser, så att hon lär sig att uppskatta det lilla här i livet. För det är trots allt det som i det långa loppet visar sig vara störst. En kladdig puss från ett barn som just ätit sin favoritglass med hela ansiktet. Ett telefonsamtal från en vän du inte hört av på länge. En kram när du minst anar det, men kanske behöver det som mest. Doften av ett sommarregn.Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag till, men tänker avsluta med några ord som Moder Theresa har sagt: "Vi kan inte uträtta stora saker bara små saker med Stor Kärlek Välkommen Johanna.""

Dessa ord följer mig genom livet... Det var så vackert och varje midsommarafton så blir det extra påtagligt.



Våran lilla midsommartjej


Johanna i Gabriellas knä


Johanna i Heidis knä


Nu vet jag inte riktigt hur länge till jag orkar!!!


Natteklar i mammas famn. Heidis krycka fick agera häst under kvällen och döptes
till Lala

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0