Möte på dagis ang. Äventyrsförskola.

 
Det är så här att man håller på att dra igång en Äventyrsförskola på den förskolan där Johanna går idag. Äventyrsförskolan som ska heta Skogsgrinden kommer att tillhöra Skogsgläntans avd Igelkotten. Invecklat ja, det tycker jag med.. men så är det.
Barnen som är födda 03 och 04 kommer att nu i första omgången att få möjlighet att gå på denna. Igelkottens barn kommer också att ha förtur eftersom skogsgrinden kommer att tillhöra Igelkotten. Det tycker jag är positivt.
Vad kommer då det här att innebära, jo, barnen lämnas som vanligt på Igelkotten. Klockan 09,00 så går barnen med förskollärarna till sin hemvist som då kommer att vara utomhus. Barnen kommer sedan att vara ute från klockan 09,00-15,00 då man återvänder till Skogsgläntan och igelkotten. De äter sin lunch och sitt mellis ute , så länge de inte behöver ha vantar på sig när de äter, är det så kallt så går man tillbaka till Igelkotten och äter där.
Jag tror på konceptet eftersom barn behöver mycket frisk luft, barnen får nya utmaningar, som de inte längre har på sin hemmagård om jag säger så. Det finns studier som pekar på att det är hälsofrämjande för barnen, dvs blir de sjuka så är de hemma kortare tid än kompisar som går på "vanlig förskola". Man kommer också att jobba mycket med gruppövningar, miljö och osynliga gränser. Barnens lek blir inte avbruten på samma vis eftersom man hela tiden är ute, projekten kan alltså göras lite större.

Första infomötet hölls onsdagen den 12/6. Det var där vi fick informationen om vad det hela skulle gå ut på . Man väntar svar på bygglov för ett stort vindskydd. Det här väntas tas upp i byggnadsnämnden nu i juni. Kvällens möte handlade mer om hur vi föräldrar kände inför att sätta våra barn där. Kompisarna för barnen är jätteviktiga nu och därför kändes det som om det var viktigt att de flesta följde med på den här resan. Jag har ingen lust att "rycka upp" Johanna från en redan bra förskola om inte hennes bästa kompisar följer med...
Har nu kommit hem från kvällens möte på dagis. Det verkar som om de flesta föräldrar vill ha en "prövotid" på 1-2 månader, där vi faktiskt får behålla våra platser på Igelkotten. Det kan ju vara så att det verkligen inte fungerar för vissa barn.
Personalen skulle ta frågan vidare till rektorn som är ansvarig för projektet. Dessvärre tror jag inte att vi får igenom det, eftersom suget efter dagisplatser i Nättraby är enormt. Vi får väl se när nästa info om detta kommer.
Projektet skulle dras igång den 1/9 -08, men som sagt eftersom det ännu inte finns något bygglov så kommer det väl som vanligt att dra ut på tiden. Kan tänka mig att det handlar mer om november... men det är min personliga spekulation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0