Onsdag 11/6

Den 10/6 roade jag mig med att städa övervåningen. Jag dammsög och torkade golv. På onsdagen hade Johanna lovat att hon skulle städa sina bokhyllor och sitt skrivbord.  Hon började jättefint klockan 08,00 och plocka och dona på sitt rum. Jag hade lovat henne att om hon gjorde detta så skulle vi åka iväg och köpa nya skor till henne, vi skulle äta glass och ha lite mysigt. Vid 12-tiden kommer hon ner och säger att hon är klar. Jag går upp och tittar, trodde jag skulle få ett sammanbrott, ungen hade då rivit ut allt från bokhyllor och hälften ifrån skrivbordet. Jag kände hur skogstokig jag blev. Jag talade om för henne att det här var ju inte städat utan nu såg ju rummet än värre ut än vad det hade gjort innan hon satte igång. Jag talade om för henne att vi nu inte skulle hinna åka och köpa några skor och än mindre glass. Hon fick inte gå ut och hon fick inte sitta vid datorn. Hon fick leka inne.
Jag drog igång och plocka iordning på hennes rum, ställde in böckerna i bokhyllan som hon lagt på sängen och på sitt nattuksbord.  Dammsög och röjde ordentligt.
Senare på eftermiddagen så frågade hon om hon fick bada sin baddocka och det kunde jag ju inte säga nej till, men sa åt henne att ta undan mattorna i badrummet och när hon var klar så skulle hon ha plockat undan efter sig. Hon försvinner upp och badar dockan.
Efter middagen var jag tvungen att lägga mig att vila en stund, skulle iväg på ett infomöte på dagis på kvällen. Kommer upp, ropar till Johanna att hon också ska komma upp, hon hade ju inte plockat undan. Mattorna låg i Tv-rummet och dockan, badrock och handduk på golvet. Hon plockar lydigt och snällt undan dockan, därefter går hon ut i TV-rummet och börjar skaka av mattorna. Men tack så hemskt mycket, tycker du inte att jag har städat tillräckligt idag, det var att dra fram dammsugaren igen och dammsuga i tv rummet, det fastnar ju så vansinnigt med skräp i badrumsmattor.
När detta var gjort kunde jag äntligen gå och lägga mig, jag talade om för Johanna att  jag nu skulle vila och inte ville bli störd. Det här var min egen tid. Vad gör ungen, jo självklart kommer hon in och ber om hjälp, hon kunde väl gå till Tommy. Efter ytterligare 20 minuter kommer hon smygandes och kryper upp i sängen, med orden Mamma, jag vill mysa med dig. Hade jag inte varit så förbaskat slut, så hade väl det varit ok, men inte nu... Jag talade om för henne att Nej, det här är min egen tid, gå ut härifrån. Nu måste jag få vara i fred.
Infomötet på dagis handlade om att man ska starta upp en äventyrsförskola med tolv platser, eftersom den kommer att tillhöra det dagis där Johanna går, så ville man ge dessa barn födda 03/04 förtur till denna. Det lät väl bra, men jag är ändå ganska tveksam. Hmm.. får väl diskutera med Tommy och se vad han säger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0