Denna förbannade byråkrati...

Har de senaste dagarna haft kontakt med försäkringskassan och min handläggare där. Vid ett av samtalen talar hon om att eftersom jag är arbetssökande med förhinder (vilket man alltid är om man är sjukskriven mer än 5 dagar) så ansåg hon sig tvungen att göra en ekonomisk utredning på mig, baserat på min årsinkomst. Jag tror jag blir skogstokig. Här har jag gått sjukskriven i ett års tid, blir friskskriven en månad för att sedan genomgå en omoperation, så skan man jaga mygg med fotogen och blåslampa. Under förra året när jag gick sjukskriven så ändrade vi min årsinkomst, eftersom jag dessutom nu är arbetslös, det tyckte jag var helt ok, men jag tycker inte att det är ok att börja riva upp himmel och jord för en månad. Resultatet av det här är att jag idag när mina räkningar faktiskt ska vara betalade inte har ekonomi att betala dessa, utan får ringa runt till mina fodringsägare och meddela att betalning kommer senare.
Vad mer som stör mig, är att nu när handläggaren ringde på eftermiddagen, så talade hon om att jag får en utbetalning på måndag, men det sträcker sig till den 20. Jaha....men resterande 10 dagar då? Jo, dessa kunde hon inte betala ut innan hon visste om mitt ärende skulle stängas eller om jag skulle bli fortsatt sjukskriven... vad är det för byråkratisamhälle vi lever i. Hon skulle mycket väl kunna betala ut hela månaden nu och det utan att stänga mitt ärende, eftersom om jag blir fortsatt sjukskriven så får jag ju ett nytt underlag som ska till försäkringskassan och då ska ju ändå en ny bedömning göras.  Dessutom ska jag till arbetsförmedlingen på måndag för att reaktivera mig på akassan. Det säger sig väl självt att jag då inte blir fortsatt sjukskriven, eller har jag fel?
Det här resulterar i att på måndag får jag sätta mig och "jaga" min ortoped, som troligen inte är på plats, utan befinner sig på annan ort. Jag kommer med andra ord inte att kunna meddela försäkringskassan innan jag får kontakt med honom.
Just nu känner jag mig relativt skogstokig... på denna byråkrati som vi vanliga döda måste leva med...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0