Alla helgonamiddag

Idag har  min mor och hennes särbo varit här på middag. När vi planerade upp det hade jag inte en tanke på att det var alla helgona helgen. Jag lovade att bjuda på kroppkakor, något som sker på sin höjd en gång om året. Inte så konstigt med tanke på vilket jobb det är att göra dessa delikata små verk.
Men men, hade jag haft i åtanke att det var allahelgona helgen, så hade jag troligen bjudit på något annat, men ett löfte är ju alltid ett löfte.  Gott blev det i allafall! :-).
Det var tänkt att jag skulle ha hämtat mor och Bengt, som hennes särbo heter, men tydligen hade de ändrat sig, för rätt som det var ringde dem på dörren. Lite putt blev jag, eftersom jag hade tänkt att handla vetemjöl samtidigt som jag hämtade dem, men what the heck, jag skickade Tommy att handla det.
Johanna åt en kroppkaka, med grädde och lingonben. Jag tror hon tyckte det var gott för det var inget knorr om att maten var mindre god. Det är väldigt sällan jag hör henne säga att hon tycker något är äckligt, istället säger hon att det är mindre gott. Jag tycker det är bra. Jag brukar inte tvinga henne att äta upp, men jag kräver att hon smakar på maten, tycker hon inte om det, så fine, då behöver hon inte äta, men då är hon också medveten om att inget annat serveras till henne. Inga favörer här inte!
Mor och Bengt tyckte att maten smakade delikat i allafall och det var lite för deras skull som jag fixade det. Mor brukar bjuda på lasange en gång om året och då är det väl inte mer än rätt att jag fixar kroppkakor.
Med tanke på att det nu var allahelgona helgen, så sa jag till Tommy att egentligen skulle jag ju ha blandat i lite röd  och gul karamellfärg i kroppkakssmeten, så dem hade blivit så där härligt orangefärgad som allt ska vara den här tiden på året! Visst hade det varit häftigt. Kanske lite för bra kanske, men jag är helt övertygad om att Johanna hade blivit eld och lågor. Lite kul färg på maten för ovanlighetens skull! Nu kom jag ju på det lite sent då, så det blev naturligtvis inte av att färga några kroppkakor.
Nu ska jag ta hand om Spirit och försöka få henne att komma till ro. Sedan är det väl dags att stoppa Johanna i säng, eftersom det är säsongsavsult på F1 så sitter Tommy bänkad framför TV:n och det är inget jag missunnar honom.




Okokta kroppkakor



Dukningen



Kokande kroppkakor



Till bords



Allahelgonatårta


Kram på er alla där ute och ha nu en riktigt skön kväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0