Julen närmar sig med stormsteg

och visst är det mysigt. Ja, jag tycker faktiskt det. Jag hade en period i mitt liv när jag tyckte att julen var helt underbart skittråkig. Det var åren då jag förlorade min älskade bror och min älskade pappa. Min bror omkom i en arbetsolycka 19 september 1990 och min pappa i en hjärtinfark den 30 september 1993, på sin 63-års dag. Vad fanns för mening att fira julen då, julen är ju en familjehögtid och framförallt en barnens högtid En tid som jag tycker ska ägnas åt reflektion och avkoppling. Det var först när jag fick Johanna som jag började uppskatta julen igen. Det gav så mycket glädje. Att se denna lilla varelse stora blå ögon titta förvånat omkring sig och se ut som om hon funderade på vad det var som hände omkring henne. Nu är hon stora damen och har redan börjat prata om julen och jultomten, men först ska Lucia passera och det märks att de har börjat träna inför det på dagis, för Johanna hon springer runt här hemma och sjunger på Luciasången.

Har redan planerat in tid för julbak och annat julstök. Skulle vilja stöpa ljus, men har ingen bra gammal gryta för detta ändamål.

Julklapparna är i stort sett avklarade, jag avskyr och stressa, så julklappar handlar jag under året, när jag hittar något som jag tror kan vara av intresset till mottagaren. Jag tror man vinner en hel del på det, eftersom för det första så slipper man stressen som ALLTID eller i allafall oftast uppstår i samband med denna härliga helg. Dels så är det inte så mycket pengar som ska ut på en gång och dessutom behöver man inte trängas med andra julstressade individer. För hur det än är så ska man väl inte vara helt slut på julaftonen, utan faktiskt ha lite krafter kvar!

Jag hoppas att det blir en vit jul, att det faktiskt snöar på julafton...såna där stora härliga "lapphandskar" . Men som det känns så är det snart historia, med vita jular... med tanke på klimatförändringarna som sker över vår jord.

Nu ska jag återgå till mitt te och sedan somna om ett par timmar, innan det är dags att fånga dagen

Kram på er alla därute.



Kommentarer
Postat av: bea.

vad du är smart och köper julklappar hela året. det säger jag varje år....tragiskt med din bror och pappa..beklaga. Då kan man nästan säga att Johanna är ett "gudabarn". Jag gick hem idag. nu snörvlar jag. /kram.

2008-11-13 @ 21:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0