Städ i dagarna två

Sitter här igen och det med en Stor balja te, Irish cream. Spirit somnade ganska tidigt igår kväll så hon vaknade här vid 3 tiden och var hungrig.
Tänkte jag skulle berätta om en episod som utspelade sig här hemma i går morse. Johanna kom ner och sa

- Förlåt mamma!
- För vad, sa jag..
-Jo, för att jag inte talade om för dig i går kväll att blomman åkte i golvet...jag försökte fånga den.
-Men lilla älskling, du sov ju när jag kom hem från min promenad i går.. och då är det ju inte lätt och säga något.
-Men mamma, jag försökte verkligen fånga den med mina händer.
-Det gör inget, jag kan fylla på ny jord om det behövs. Du behöver inte vara ledsen för det. Det är ingen fara.

Det handlar om att jag har en ganska stor porslinsblomma ståendes på en bokhylla i TV-rummet och i ärlighetens namn så står den urdumt till. Det har väl bara varit en tidsfråga innan den skulle få sig en flygtur.
Hur som helst så kollade jag om jag behövde fylla på jord och det behövdes inte.
Tommy berättade för mig att hon hade försökt sopa ihop jorden som kommit på golvet och hade fått i hop en ganska stor hög, men tydligen så hade det blivit henne övermäktigt, helt förtvivlad hade hon gått ner till Tommy och bett om hjälp.
Ska ändå säga att jag uppskattade att hon talade om det. Det talade jag också om för henne.

Johanna är en väldigt innovativ liten tjej. Jag har ägnat nästan 2 dagar till att städa hennes rum. Hon har så mycket småplock och samlar på allt. Hur som helst, så ska ju hennes dockor ha mat. Till mat har hon rivit små små pappersbitar och dessa har hon blandat med pärlor och pusselbitar. Detta hittade jag nog på alla tänkbara och otänkbara ställen. I väskor, i små askar och i hennes köksleksaker för att nämna några. Vet ni hur kul det var att rensa ut detta? Jag fyllde två stora plastpåsar med sådant pappersriv och pärlor, för inte sjutton orkade jag sortera ut det. Jag plockade ut pusselbitarna. Resten åkte i soppåsen. Johanna tyckte iallafall att det blev fint på hennes rum och jag har talat om för henne att rummet nu ska vara städat varje kväll innan hon går och lägger sig, annars så blir det inget lördagsgodis. Jag är nämligen så innerligt trött på att hela tiden behöva tjata på henne att hon ska plocka ihop på sitt rum. Ja, jag vet att vi har olika syn på vad som är städat och ostädat. Vi får väl se om det funkar...

I går eftermiddag var grannens flicka inne och lekte med Johanna och det är väl helt ok, men när vi hade ätit middag och flickan hade gått hem så går jag upp på för att göra Spirit nattefärdig, tittar in på Johannas rum och håller då på att få spadruttan. Tommy hade sagt till att de skulle städa innan hon gick.
Då har dessa två små damer rivit upp sängen, i sängen har dem ställt Johannas nattuksbord, legolådan, docksäng och massa andra saker... för att bygga en koja. Grannflickan hade lovat att komma tillbaka när hon hade ätit, men eftersom jag vet med mig att även de gör kväll efter middagen så antog jag att hon inte skulle komma. Det här talade jag om för Johanna och hon blev självklart jätteledsen. Hon fick städa upp själv. Jag tyckte lite synd om henne, men jag tänkte att Nej har jag nu lagt så mycket tid på hennes rum, så får hon faktiskt städa själv. Självklart sa jag till henne att jag tyckte synd om henne. Hon städade och var förtvivlad. Så nu får jag väl införa att städning ska påbörjas när jag börjar med middagen. Det är ju inte meningen att hon ska behöva städa efter både sig själv och sina kompisar. Det får därför bli så, för hennes skull. Min stackars lilla stora tjej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0