I söndags

Fick jag sova på morgonen, det var F1 race så Tommy klev upp tidigt, jag sa att han fick ta tjejerna så jag fick sova, det var verkligen väl behövligt. När jag vaknade vid 9 tiden så var det strömavbrott. Förbaskat också, skulle jag inte få något morgon te. Spirit hade tydligen ätit dåligt på morgonen och skulle behöva välling ganska snart, antog vi. Så Tommy började leta efter en ficklampa, för att gå upp på vinden och hämta ner spritköket. Det visade sig dessvärre att vi inte hade en enda fungerande ficklampa. Den lilla maglighten på övervåningen hade gått på långlunch och likaså den uppladdningsbara som vi har sittandes i tvättstugan. Hur som helst så kom strömmen tillbaka och jag formligen kastar mig på vattenkokaren för att få te/vällingvatten. Så jag fick mitt te och kunde även fixa välling till Spirit. Tommy åkte iväg och köpte nya ficklampor så det skulle finnas i fall att.

Vi var bjudna på middag hemma hos min mamma. Johanna hade med sig sin Wilma docka och massor med grejer till denna. Wilma behöver ju också mat. :-)  sedan kan ju tänkas att man spyr ner sig efter maten om det blir för mycket i den lilla magsäcken, så hon var ju tvungen att ha med sig ombyte till dockan med.
Allt förlöpte mycket väl ut.

Mamma bjöd på en av mina favoriträtter, lasange, till det hade hon gjort en kanongod sallad och till efterrätt en äppelpaj.Efter maten fick Johanna för sig att vi skulle leka med färger, hon har en burk med tuschpennor som hon hällde ut på bordet och sedan skulle vi välja varsin färg, när vi hade valt färg, så tog hon pennan och la tillbaka i burken. Jättebra träning för henne.

Framåt 18,30 började vi plocka ihop oss för att åka hem, då fick Johanna ett frispel och blev jättearg för att hon var tvungen att plocka ihop det hon hade dragit fram. Det slutade med att jag talade om för henne att hon inte skulle dra fram massa saker om hon inte kunde plocka ihop efter sig, hon ställer sig då och skriker som en värsta galning. Jag tappar humör, eftersom jag inte tycker att man beter sig på det viset och talar om för henne att när vi kommer hem så ska hon krypa ner i pyjamasen och sedan är det sängen som gäller. Hon blev då ännu argare och tyckte att jag var jättedum, för hon skulle ju minsann inte gå och lägga sig. Det slutade i allafall med att när vi kom hem så talade jag om för henne att nu var det dags att krypa ner i nattsärken och sedan var det nattedags. Johanna säger då att hon var jättetrött och ville minsann gå och lägga sig. Tommy hjälpte henne med tänderna och läste sedan en godnatt saga för henne medans jag matade Spirit och gjorde henne klar för natten. När Tommy hade läst för Johanna gick jag in till henne och önskade henne en god natt och frågade om vi skulle vara vänner och det tyckte hon. Jag tycker det är viktigt att man inte somnar som ovänner. Jag och Johanna pratade en liten stund och allt blev bra igen. Vi kramades och jag talade om för henne hur mycket jag älskar henne. Så sa jag till henne att hon skulle sova i egen säng hela natten, då tittar hon på mig med sina stora fina ögon och säger, men mamma om jag drömmer något läskigt får jag inte komma in till dig då... vad svarar man, jo men det är väl självklart att du får.

När den här lilla ritualen var klar så gick jag ner och fixade en kopp te och ett par skorpor till mig och Tommy, sedan satte vi oss och tittade på ett avsnitt av Star Trek Voyager. Jag försökte få Spirit till att somna, men hon hade inte en tanke på det, så när klockan var närmare 22 så gick jag ner och gjorde en flaska mat till henne, hon åt inte så där jättemycket, men tillräckligt för att somna. Hon sov sedan fram till 02,45 då hon tyckte det var dags för ytterligare lite mat, den här gången åt hon lite bättre. Nu sover hon och jag ska gå och lägga mig igen, det blir inte så många timmars sömn med nattvak och nattamat till den lilla puddingen.

Godnatt Jord... och godnatt alla goa människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0