Härom kvällen

Kom jag att tänka på en sak!  När man är kraftigt överviktig, så är det ganska svårt att ta hand om sin egen kropp. Ta bara en sån sak som att fila fötterna och klippa sina tånaglar. Fötterna ska ju bära oss genom hela livet och bör därför få lite uppmärksamhet, ganska ofta. När jag var som störst, 117 kg tung, så fick jag be min mamma om hjälp för att fila mina fötter, jag kom helt enkelt inte åt själv, tånaglarna klippte jag genom att sätta upp foten på toalettlocket. Skrämmande, ja verkligen! Nu har jag gått ner närmare 28 kg och klarar det här utan större svårigheter. I dag sitter jag på toalettlocket och klipper mina tånaglar, jag kommer åt att fila mina fötter och smörja in dem, det är en sån underbar känsla. Jag tror inte man riktigt kan förstå känslan att kunna göra det själv om man inte själv har varit så sjukt överviktig som jag faktiskt har varit.
Hela livet har blivit mycket lättare, både att leva och att klara av. Vad jag menar med att livet har blivit lättare att leva, så har jag mindre depressioner, bättre självkänsla och upplever att jag klarar av saker som förr var en utopi för mig.
På något vis har det blivit roligare att fixa i ordning sig själv, som typ att använda makeup, fixa håret och klä sig i mer passande kläder. Ja, jag vet att det kan låta på gränsen till fåfängt...men låt så då vara! I stället för att strutta runt i mjukisbyxor, så kan jag nu ha byxor i andra material, typ twill.. det är också en otrolig upplevelse. Jag har kvar ett par av mina stora mjukisbyxor, som jag oftast använder här hemma och gärna på kvällarna. :-) Mjukisbyxorna är dessutom helt klart bra att bara dra över träningskläderna när jag ska ner till friskis och köra mina gympa pass.
Tänk vad livet kan bli lättare i olika bemärkelser.

tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0