Nyårsafton, Nyårsdagen och andra Johannas födelsedag

Nyårsafton började jättetrevligt när Tonnie och Gabriella kom hit. Gabriella och jag började med varsin martini och Tommy och Tonnie tog varsin Whiskey. Vi småsnackade om ditt och datt som bjöd på många skratt.
Jag skar upp förrätten, vilken bestod av en laxcarpaccio. Ringlade över lite olivolja och strödde över lite ruccolasallad. Det blev verkligen jättegott.
Varmrätten, ja, det var ju fasan som jag tidigare talat om att jag skulle bjuda på, jag tillagade den enbart med salt och peppar. Orsaken till det var för att ingen av oss tidigare hade ätit fasan, så jag tänkte att då kanske man inte ska börja steka den i vin och annat, utan att se till att vi fick fram fågelns naturliga smak. Det jag fick jaga efter var späck, det hittade jag nere på konsum.
När vi väl hade inmundigat för och varmrätt, så skulle Tonnie skjuta av lite raketer så Johanna fick se lite fyrverkeri innan hon skulle gå och lägga sig.
Rätt som det är så hör vi hur någon kvider, det var Tonnie. Han låg på backen. Tommy springer ut och förväntar sig det värsta, en fyrverkeriolycka. Som tur var var det inte så illa. Men illa nog ändå, Tonnie hade tagit ett felsteg och ramlat ner från altanen, det är väl ca 30 - 40 cm högt. Han ramlade så illa att knäskålen tog smällen och hoppade ur led. Vi fick helt sonika ringa en ambulans att hämta honom. Väl inne på akuten så tog dem en röntgen och drog knät till rätta. Både Tonnie och Gabriella trodde att det var bra med det och var övertygade om att de skulle komma tillbaka. Läkaren var dock av en annan åsikt, Tonnie skulle operera knät på nyårsdagens morgon, så han blev kvar på sjukhuset. Nu fick han ändå vänta fram till 18,30 innan han kom in på operation. Jag fick ett sms från Gabriella när klockan var 01,40 och då var operationen klar. Har ingen aning om vad som hade hänt, men något måste det ha varit eftersom operationen tog så lång tid. Jag får väl information senare under dagen.
Nyårsnattens raketavfyrning ställde vi in, varför skjuta raketer när våra gäster ändå inte kunde vara med, det kändes inte rätt.
Vi gick i allafall ut till våra grannar och deras stora son sköt lite raketer, under övervakning av sin far. Deras gäster åkte hem efter 12 slaget och Tommy och jag bjöd in dem på ett glas vin innan vi avslutade kvällen. Det var ganska trevligt.
Nyårsdagen, förflöt lugnt, jag var skittrött och försökte få lite vila emellanåt, vilket inte är det lättaste när man har småttingar. Gabriella kom vid 14,30 och hämtade sin bil och deras saker, det var ju tänkt att dem skulle ha sovit kvar. Vi fikade lite och pratade lite om det som hade hänt.Gabriella berättade att Tonnie hade skämtat med henne i telefon, så det får väl lov att ses som ett friskhetstecken i allafall.
Jag gick och la mig när klockan var 18,30, då var jag helt förbi. Somnade troligen före Spirit, som för övrigt sov lugnt hela natten.
Jag vaknade 04,30 den andra januari och kände mig utsövd, jag vet inte när jag kände mig så pigg sist. Positivt. Idag är det för övrigt Johannas 6 årsdag. Det är helt otroligt vad fort tiden går. Jag tycker det inte var länge sedan hon var en liten bebis och helt plötsligt är hon stora damen. Vi firade henne nu på morgonen. Bilder från hennes födelsedag kommer senare när jag har tömt kameran.
Tjingeling så länge..

Bilder från Johannas födelsedag...

Lite av de födelsedagspresenter som Johanna fick när hon fyllde år.
Boken och Cd skivorna kom från farmor och farfar.
Sminkväskan kom från mig och Tommy.


Kista med 4 prinsessklänningar kom från mig och Tommy.


Tårtan med Törnrosa och feérna

Heidi var med och firade...likaså...


Morfar Bengt och ....


Mummu som dessutom blev friserad och sminkad.


så här fin blev mummu i håret.. med tofs och spänne. :-)


Självklart var Spirit med på ett hörn också...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0